3 největší chyby investorů

3 největší chyby investorů

1. 12. 2020 22:01

Průměrná výkonnost 500 největších amerických firem (Apple, Microsoft, NIKE, Starbucks, Amazon…) byla na 30 letém horizontu 10,2% ročně (obrázek níže). Avšak průměrný výnos investora, který investoval do toho samého indexu byl o 6,2 procenta ročně nižší, tedy pouhá 4,0 % ročně. Jistě, s investováním jsou spojené nějaké náklady, ale i tak… Kdyby byly tyto poplatky 2% ročně, je to stále víc než 4% rozdíl ve výnosu běžného investora oproti indexu jako takového. To činí na 30 letém horizontu dost peněz! Čím to může být?


Řeknete si, jistě, s investováním jsou spojené náklady… Pokud by byly i 2% ročně, je to stále víc než 4% rozdíl ve výnosu běžného investora oproti indexu jako takovému. To činí na 30 letém horizontu dost peněz! 

Proč tedy klienti tolik zaostávají se zhodnocením?

Odpověď je prostá: Investor je člověk a dělá chyby. Jeho rozhodnutí nejsou vždy racionální, spíše se řídí emocemi.

Jaké jsou ty nejčastější chyby, kterých se investoři dopouštějí? 

CHYBA Č. 1 MÍSTO INVESTOVÁNÍ SPEKULUJÍ

Investování neznamená levně nakoupit a draze prodat. To se totiž může podařit, ale ve většině případů se tak nestane. Na kapitálovém trhu mají všichni stejné informace, je bláhové si myslet, že zrovna já trh převezu. Časté nákupy a prodeje navíc investování pouze prodražují (nemluvě o zdanění) a těží z něj spíše investiční makléř než vy. Rostlině také nesvědčí, když ji neustále přesazujete. Potřebuje čas, aby rozkvetla a začala plodit. Stejně tak jako investice. Více jim svědčí investorova nečinnost než opak.

CHYBA Č.2 NEDRŽÍ SE DLOUHODOBÉ STRATEGIE, KDYŽ TRH HODNĚ KOLÍSÁ

Hodnota správně diversifikovaného portfolia v čase roste, ale kolísá. Je to jev, který je pro investování specifický a neodmyslitelně k němu patří. Abyste zaznamenali tento rostoucí trend, nestačí investovat rok, nebo dva... Kolísání je tím větší, čím je portfolio dynamičtější resp. obsahuje velké % akcií. Vyšší míře kolísání u kvalitních cenných papírů odpovídá i vyšší očekávaný výnos. Dluhopisy kolísají málo, přinesou nám v čase ale menší zhodnocení. Při poklesech je třeba udržet nervy na uzdě a využít tyto poklesy například pro nákup akcií za nižší ceny. Portfolio pak vyroste o to rychleji. Když trh naopak roste jako utržený ze řetězu, je lepší jednorázovou investici rozložit, abychom nenakupovali za vysoké ceny a neriskovali tak následný brzký pokles.

I takto může vypadat uvažování investora…

CHYBA Č.3 SÁZÍ NA JEDNU KARTU

Mnoho investorů vybírá jednotlivé akcie ve snaze najít příští Apple, Teslu, nebo Amazon. Pravděpodobnost je sice vyšší než ve sportce, ne však o moc. V těchto případech je opravdu vysoké riziko, že klient zapláče nad výdělkem. Všichni známe příběh společnosti NOKIA. Její akcie se z naprostého vrcholu na přelomu tisíciletí po dekádě ocitly s hodnotou téměř na nule. Rozložení je pro portfolio klíčové, a to v několika rovinách. Rozložení na majetkové a dluhové cenné papíry (akcie a dluhopisy) definuje dynamiku investice. Rozložení akciové složky z pohledu odvětví, velikosti firmy a geografie, rozložení dluhopisové části na státní, korporátní a tzv. high yield dluhopisy omezuje riziko. Nejdůležitější je rozložení portfolia vycházející z investičního profilu investora, respektive jaké má s investováním zkušenosti, jaké má finanční zázemí a jaké kolísání hodnoty je ochoten zvládnout.

Skutečnost je taková, že si klienti svojí aktivitou spíše škodí než pomáhají. Vyhýbání se těmto chybám je cílem naší práce s klienty. Uvědomujeme si, že výkonnost portfolia nezávisí ani tak na tom, jak se bude trhům dařit, ale spíše na chování investora.

Zajímá vás, jak se vyhnout špatným investičním rozhodnutím?

Neváhejte nás kontaktovat

ZDE

Kontakt

Ing. Petra Štěpánková, MBA, EFA

+420 604 218 602

petra@meliorinvest.cz

Přejete si, abychom se vám ozvali telefonicky nebo mailem?

Napište nám, o jaké informace máte zájem, vyplňte vaše kontaktní údaje a my se vám obratem ozveme.

nebo
Tato stránka je chráněna proti SPAMu pomocí Google reCAPTCHA. Více o soukromí a podmínkách služeb Google.