Proč i přes spoustu negativních zpráv akcie v roce 2020 rostly?

Proč i přes spoustu negativních zpráv akcie v roce 2020 rostly?

15. 1. 2021

Klienti v loňském roce očekávali své výpisy s velkou nervozitou. Jedna klientka mi dokonce řekla: „Chci slyšet jen dobré zprávy, pokud je nemáte, potkáme se, až se to přežene…“ :-D Ubezpečila jsem ji, že skutečně není důvod k obavám.


Jistě, v březnu 2020 jsme na akciových trzích zaznamenali největší propad od pádu Lehman Brothers v roce 2008.  Výjimečná byla ale i rychlost, s jakou se trhy opět vrátily na svá předchozí maxima. Od odrazu ode dna z kraje roku 2009 tvalo víc než rok, než se akciové indexy vrátily na svoje původní hodnoty. V roce 2020 se jednalo o pouhé měsíce, jak je vidět na následujícím grafu. Rekordní byly také denní poklesy a růsty, které se výjimečně blížily dvouciferným hodnotám.

Jak je ale možné, že přestože byl rok 2020 plný špatných zpráv, akciové trhy rostly?

Důvodem je fakt, že pandemie Covid-19 negativně ovlivnila spíše menší firmy a některá konkrétní odvětví. Turismus, pohostinství, hotelnictví a všechna odvětví na ně napojená ze dne na den přišla o drtivou většinu tržeb. Veškerá práce, nakupování a zábava se přesunuly do domovů a byli to právě světoví giganti, jako je Amazon, Netflix, Google a další, kteří situace využili. Všechny tyto firmy jsou součástí indexu největších firem ve Spojených státech – aostatně i na světě. Na obrázku níže se můžeme podívat, jaký raketový růst v roce 2020 zaznamenali tito technologičtí obři tzv. FAANGM (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Alphabet, Microsoft) oproti ostatním firmám z 500 největších v USA.

Obrovský úspěch zaznamenala v loňském roce i společnost ZOOM, specialista na online konference a videohovory. Zatímco v prosinci roku 2019 využívalo aplikaci 10 milionů uživatelů denně, v dubnu roku 2020 to už bylo denně 300 milionů! Celkem zajímavý růst pro firmu, kterou ještě před pár lety ani nikdo neznal. Dnes je obchodovaná na americké burze a spolu s ostatními technologickými firmami napomohla k oživení akciového trhu v roce 2020.

Kdyby investor zainvestoval například jen do jednoho sektoru, nebo ještě hůře do několika akcií, byť věhlasných značek jako je například Marriott nebo Delta Airlines, nezbývalo by mu než bezmocně přihlížet, jak přichází o téměř polovinu svých peněz.

Rozložení investice mezi různé sektory je při investování klíčové. Sázka na jednu kartu se v drtivé většině případů nevyplácí. Vždy platí, že v krizi všechny firmy uvažují, jak se vyhnout ztrátám, a vždy se najdou ty, které ji dokáží uchopit jako příležitost.

Zajímá vás, jaké rozložení portfolia by odpovídalo vašemu investičnímu profilu?

Neváhejte nás kontaktovat

Kontakt

Ing. Petra Štěpánková, MBA, EFA

+420 604 218 602

petra@meliorinvest.cz

Přejete si, abychom se vám ozvali telefonicky nebo mailem?

Napište nám, o jaké informace máte zájem, vyplňte vaše kontaktní údaje a my se vám obratem ozveme.

nebo
Tato stránka je chráněna službou Google reCaptcha. Pro více informací navštivte zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky služeb Google.